2 février 2016
Текстиль, який сповнений світлом
02 лютого 2016 рік
сайт Day.kyiv.ua
У Центрі Української культури та мистецтва відкрито персональну виставку Лесі Майданець
Свій вернісаж майстриня назвала « Слов’янська легенда (малярство на тканині, гобелен, живопис) ». Леся Майданець - член НСХУ, Європейської текстильної асоціації, доцент Київського інституту декоративно-прикладного мистецтва та дизайну ім. М. Бойчука, кандидат мистецтвознавства. Це перша ретроспективна персональна виставка, котра знаменує 25-річний творчий шлях київської художниці-текстильниці, твори якої неодноразово експонувалися в галереях Парижу, Афін, Ерфурта та Магдебургу, Торонто й Едмонтону, Чикаго та Філадельфії, Сіднею і Канберри тощо.
Джерелом натхнення Лесі Майданець впродовж чверті століття є древнє українське мистецтво, особливо Трипілля і доба Київської Русі. Її хвилюють знаки, символи, орнаменти як образи, що народжувались саме на українській – слов’янській землі. Їй цікаві давні писанкові мотиви, які вона по-своєму осмислює, трансформує і дає їм нове життя разом зі своїм баченням. Художниці близькі такі семантичні образи, як « Дерево життя », « сонце », « птах », знаки Всесвіту, християнські сюжети, які часто зустрічаються в її творах.
Представлена в експозиції колекція гобеленів і батиків витримана у пізнаваному авторському стилі, але водночас має і гостро-виразний національний характер. Це відчувається завдяки її глибинному проникненню у закодований світ древньої символіки і знакових систем (« Слов’янські мотиви », « Знак Сонця », « Слов’янська легенда »), оригінальним інтерпретаціям українського орнаменту (« Трипілля », « Україно моя », « Весна іде, красу несе »), ліричності світу творчої фантазії авторки (« Благовіст », « Живуть тополі у мені », « Сурми вічності »).
Приваблює і майстерне володіння Лесею художніми матеріалами : заворожує магія делікатної вовняної пряжі (« Осениця », « Зачарований птах »), пульсація кольору в малярстві на ніжному шовку (« Мадонна », « У Гетсиманському саду »). В основі художніх рішень Л. Майданець – динамічні, експресивні та водночас сповнені внутрішнього спокою і гармонії, вишукані за формою композиційні прийоми, що ілюструють такі поетичні гобелени, як « Присвята Олександру Саєнку », « Прийдешнє », « Вирій » ; орнаментально-пісенні батики « Самоцвіти », « Маковій », « Київська Русь (триптих) », « І на тім рушникові », які призначені для архітектурного середовища.
Леся Майданець – автор текстильних панно і гобеленів в інтер’єрах громадських споруд : культурних центрів (концертний зал « Золоті ворота », Київ), шкіл, дитячих садків Чернігівщини, приватних будинків.
На відкритті своєї персоналії Л. Майданець сказала : « Я вірю у вічне, неповторне, сповнене яскравих барв мистецтво. Ця віра не зраджує мене, вона надає мені нових імпульсів до пізнання, осмислення буття, духовної творчості ». Таке ставлення до мистецтва є абсолютно природне для художниці, яка народилась і зростала в мистецькому середовищі.
Леся походить зі знаного мистецького роду Саєнків. Ще у дитинстві, завдячуючи діду – народному художнику України Олександрові Саєнку (1899-1985 рр.) і матері – заслуженому діячеві мистецтв України Ніні Саєнко, Леся почала осягати систему мистецьких вартостей. Закінчила факультет художнього текстилю Львівського інституту прикладного та декоративного мистецтва (нині Львівська національна академія мистецтв) та асистентуру-стажування при Українській Академії мистецтва (нині Національна академія образотворчого мистецтва і архітектури).
На вдачі Лесі Майданець безумовно лежить відбиток творчості О. Саєнка : діда й онуку єднає чутливість і ліризм. Видатний український митець Олександр Саєнко у своїх монументальних розписах і панно, станковому живопису, акварелях, малюнках, килимах, мозаїках із соломи – з їхніми фіксованими на рівні найдавніших архетипів світосприйняття особливостями національного характеру, з орієнтацією на народні джерела, з неповторними образами природи, любовним ставленням до рідної землі – незмінно сприймався носієм національної самобутності.
Роботи Олександра та Лесі мають спільне в орнаментально вибудованих ритмах творів, у декоративності площин, у понадчасовості образів-символів, що виключає усе несуттєве, випадкове, зайве. Такі риси, як узагально-трактована форма, мажорність колориту, вдале поєднання статики і динаміки в побудові композиції – це саєнківські риси.
Національна ідея стала девізом і в творчості матері Лесі Майданець – відомої київської художниці декоративного мистецтва, мистецтвознавця Ніни Саєнко. На виставці було представлено її нову книжку-альбом « Знаки долі », присвячену подвижникам-патріотам української культури і мистецтва, яку видало харківське видавництво « НТМТ ».
У книжці висвітлено життя і багатогранну творчу діяльність Ніни Олександрівни Саєнко – художника, педагога, знавця музейної справи, діяча у сфері збереження пам’яток історії та культури, популяризації національної мистецької спадщини. За її ініціативи та активної участі було створено Художньо-меморіальний музей « Садиба народного художника України Олександра Саєнка » у Борзні Чернігівської області, до якого вона передала у дарунок понад тисячу експонатів : оригінальні твори Олександра Саєнка, книги, архівні документи, зібрану її батьком колекцію народного мистецтва Чернігівщини та старожитностей : це килими, кераміка, гутне скло, ічнянські кахлі, кролевецькі рушники, одяг та меблі. Разом із працівниками музею вона щорічно проводить свята професійної і народної культури, науково-практичні конференції « Саєнківські читання », видала путівник до музею.
У пам’ять про глухонімого батька, з метою естетичного виховання дітей з вадами слуху, пані Ніна створила у Києві Мистецьку студію імені Олександра Саєнка, в якій під її опікою та педагогічними настановами діти і молодь на благодійних засадах оволодівають основами образотворчої грамоти та технічними прийомами з декоративного розпису, ткацтва, мозаїки соломою, малярства на тканині й склі, з перспективою подальшого працевлаштування, адаптації до повноцінного життя.
Твори Ніни Саєнко (килими, гобелени, мозаїки соломою) відомі в багатьох країнах світу. Її мистецтвознавчі дослідження присвячені окремим аспектам культурного життя України, починаючи з 1920-х. Масштабні арт-проекти куратора й режисера мистецьких акцій Н. Саєнко стали гідним представленням за кордоном досягнень української культури на зламі ХХ-ХХІ ст. « Я українка і пишаюсь своїм козацьким походженням », – ці слова Ніни Саєнко зі слова до книжки « Знаки долі » стали своєрідним символом-знаком її устремлінь і дій, багатоманітної національно-означеної діяльності та наповненого добрими справами активного життя.
Увесь обсяг справ, яким присвятила життя Ніна Саєнко, як певний зріз доби від післявоєнного часу й донині, представлений в ошатній багатокольоровій книжцці « Знаки долі », котра має сім основних розділів : « Сонячний світ у спадок », « Художньо-меморіальний музей « Садиба народного художника України Олександра Саєнка », « Мистецька студія імені Олександра Саєнка », « Грані творчості », « Ритми часу », « Мистецькі акції » та « Золото роду ».
З новим виданням Н. Саєнко « Знаки долі » можна також ознайомитися в експозиції виставки Лесі Майданець « Слов’янська легенда » в Центрі Української культури та мистецтва, яка діє до 27 лютого.
Зоя ЧЕГУСОВА, заслужений діяч мистецтв України. Ілюстрації надано організаторами виставки
Матеріали сайту Day.kyiv.ua
see also
20 octobre 2015
19 septembre 2019
16 octobre 2014